"Vi är som en andra familj".
"Vår affärsidé att bygga morgondagens städbransch är inte bara något vi säger utan är en av våra drivkrafter".
Artikel från Rent – Folk i branschen. 2023-05-26
I vintras blev städserviceföretaget Fix Clean utsedda till Mästargaseller av tidningen Dagens Industri efter att ha utnämnts till gasellföretag fyra år i rad, vilket endast en handfull bolag i städbranschen har lyckats med. Företaget, som har sitt kontor i en företagspark på stadsområdet Hisingen i Göteborg, erbjuder kompletta service- och städtjänster för företag, kommuner, landsting och privatpersoner i ett flertal orter i Halland och Västra Götaland.
Förutom rena städtjänster erbjuder Fix Clean kringtjänster som kaffeservice, blommor, och mattor, samt tvättservice av möbler, gardiner och kläder.
– Totalt har vi sex olika kundtyper där den största är kommun och region. Nu är det stort fokus på vård- och omsorgslokaler, hemtjänst och fastighetsstädning. Vi brinner för alla kunder, men just hemtjänststädning som vi har jobbat med under en längre tid är en av våra stora passioner.
– Varför? Omhändertagandet är en viktig del och vi har så många fantastiska kunder. Vi känner att vi fyller en viktig funktion. Att få vara en stöttande funktion för den äldre generationen och de som behöver oss är ett ärofyllt uppdrag som vi också är duktiga på.
Det var Ninas mamma, Eira Järvi, som startade verksamheten 1979 när hon övertog ett vikariat för en väninna. För att kunna vara hemma med Nina på dagarna städade Eira på kvällar och nätter, och fick så småningom möjlighet att anställa kollegor till sina uppdrag. Namnet Fix Cleaning Service, eller Fix Clean som företaget nu heter, kommer från barnklädesmärket Fix.
– En dag lade Eira märke till ett klädesplagg på golvet med märket Fix och tänkte då direkt Fix Cleaning Service. Så föddes vårt företagsnamn. Hon ringde till och med och stämde av med Fix att det var okej. Eira, som genom åren har nominerats till Göteborgsregionens företagsammaste människa och sitter i styrelsen för branschorganisationen Almega Hemserviceföretagen samt Auktorisationsnämnden, är kvar i företaget som marknadschef.
Även om Nina växte upp med Fix Clean, hon dansade med golvmopparna som barn och sommarjobbade i företaget under ungdomsåren, var det ingen självklarhet att hon skulle ta över familjeföretaget.
– Nej, jag hade andra planer. Min stora passion är människor så jag studerade till samtalsterapeut i fyra år samtidigt som jag jobbade för Fix, men under tiden som jag studerade insåg jag att ”här jobbar och utvecklas jag med människor hela tiden”.
– Serviceyrket handlar om människor, och jag känner än idag att jag har stor nytta av min utbildning,
säger Nina, och berättar att även Eira är utbildad samtalsterapeut.
Med åren har Eira och Nina sett flera städserviceföretag försvinna från branschen samtidigt som de känner att konkurrensen bara tycks bli hårdare för varje år. Att Fix Clean fortfarande finns kvar och är ett välmående bolag ligger enligt Nina till stor del i företagets värderingar, som har funnits med från starten men som har synliggjorts mer under de 20 år som hon har arbetat heltid i företaget.
– Vår grundidé är att fokusera på kvalitet och part- nerskap. Oavsett om det är en liten kund eller en kommun eller ett större företag, ska kunden känna att de kan lita på oss, och att vi finns till för dem.
– För att nå dit måste dem som jobbar i verksamheten tycka om att jobba hos oss. Teamet är helt avgörande. Vår ambition är att alla som jobbar här ska känna att vi är som en andra familj, att vi finns här för varandra i vått och torrt. På en av kontorsväggarna hänger företagets tio spelregler som personalen har tagit fram tillsammans med ledningen. Spelreglerna handlar mycket om hur alla kan ta hand om och lyfta sig själva, varandra, och kunderna. Medarbetarna ska ta ansvar, vara schyssta och ta sig an ett värdskap gentemot kunder och kollegor.
– Spelreglerna finns med i allt vi gör i vår vardag. Det är många som gör sitt första jobb hos oss och det är helt magiskt att vara med på den resa som de gör. Vi har arbetsledare som har startat sitt yrkesliv i Sverige som lokalvårdare hos oss. Möjligheten till utveckling är en av de saker som gör yrkeslivet roligt och meningsfullt.
– Då städbranschen är en väg in i arbetslivet och samhället, där många utvecklar sitt språk genom jobbet och känner stolthet över sitt yrke, tycker jag att den språktröskel som finns idag är för hög. Samtidigt som vi under upphandlingar enligt krav ska arbeta med social hänsyn stänger beställare, genom sina höga språkkrav, ofta ute språksvaga individer från arbetsmarknaden.
– Där går kraven inte ihop. Människor mår bra av att arbeta och jag känner att här finns mycket vi kan göra och förbättra tillsammans.
Det märks på Ninas engagemang och en ökad intensitet i rösten att hon brinner för samhällsfrågor kopplade till städbranschen. Hon berättar att Fix Clean deltar i rundabordetsamtal och styrelser, och bjuder in politiker, upphandlare, fackliga organisationer, arbetsgivarorganisationer och andra städserviceföretag för att diskutera branschens framtidsfrågor.
"Vi vill driva på och förbättra branschen, prata om risker, möjligheter och arbetsmiljö".
– Vår affärsidé att bygga morgondagens städbransch är inte bara något vi säger utan är en av våra drivkrafter. Vi vill driva på och förbättra branschen, prata om risker, möjligheter och arbetsmiljö. Vi måste alla hjälpas åt och ta vårt samhällsansvar.
Nina upplever att en av utmaningarna med den offentliga sektorn är att omkostnaderna går stadigt upp samtidigt som ersättningen har minskat de senaste 20 åren. Ingen tycks vilja ta ansvar för situationen och vad det leder till.
– Upphandlare och kommuner säger ofta att branschen får självsanera, men det fungerar inte så i verkligheten. För oss företagare är det här ingen hållbar utveckling, och jag skulle vilja att politiker tog mycket mer ansvar i denna fråga.
– I avtalen är kraven på utbildning och språk höga, kraven på leverans är hög, och avtalstiderna är ofta korta med höga ansvars- och vitesklausuler. Samtidigt vill beställaren ha lägsta pris. Ibland räcker det knappt till att betala ut lön. Ekvationen går inte ihop, och det är inte ett hållbart system. Fix Clean har i många år varit leverantör av städtjänster till Göteborg Stad, men inför upphandlingen 2021 ändrade kommunen i upphandlingskraven.
Med de nya kraven fick endast städserviceföretag med omsättning över 125 miljoner kronor och med kunder med över totalt 10 000 medarbetare deltaga i upphandlingen, vilket tog bort möjligheten för lokala städserviceföretag som inte arbetar nationellt och internationellt.
– Det kom som en chock. Vi blev upprörda, ledsna, besvikna och kände att det inte var rättvist. Vi var en av de större leverantörerna till Göteborgs Stad, men nu fick vi plötsligt inte ens vara med och räkna. Vi försökte med allt.
– Vi lämnade in offert i bolag med branschkollegor, och var i kontakt med bland annat branschorgan och fack. Eftersom många såg problematiken med att utesluta små och mellanstora lokala företag i upphandlingen försökte de hjälpa till från sina håll. Vi bestred beslutet, men fick både avslag och besked att vi inte fick några uppdrag.
– Syftet med upphandlingens kravspecifikation var att begränsa antalet aktörer, men kraven på omsättning och storlek på kund var så högt ställda att kommunen endast fick ihop tre aktörer. Detta måste ses som ett misslyckande då det finns så många fantastiskt duktiga bolag som är mindre, men som uteslöts på grund av extremt högt ställda upphandlingskrav.
Företaget har fortfarande en del uppdrag kvar åt Göteborgs Stad, och har försökt motverka nedgången genom att öka i andra kundgrupper.
– Även om vi nu ser en liten nedgång på den privata marknaden på grund av inflationen tror jag att när det vänder igen så kommer bland annat hemservice och den privata sektorn att växa ännu mer. Branschen utvecklas konstant och vi ser fram emot att vara en del av utvecklingen.
– Om två år är det en ny upphandling i Göteborg och förhoppningsvis har kommunen då tänkt till och tagit bort de nya kraven. Vi ser jättepositivt på vår och städbranschens framtid, säger Nina.
Presskontakt för mer information
Nina Järvi, VD
nina@fixclean.se
031-730 49 51
