Ett fint erkännande till Sveriges städare efter ett tufft pandemiår
12 februari 2021
Branschorganisationen för Sveriges serviceföretag har genom en jury utsett årets städföretag 2020. Priset har med en fin motivering tillägnats till alla Sveriges städare.
- Det betyder jättemycket! Det är dags att lokalvårdarna får sin stund i rampljuset. Städarna är en enormt viktig del i arbetet med att hålla oss friska och kämpa mot pandemins spridning, så denna utmärkelse är ett fint erkännande, säger Nina Järvi, VD på Fix Clean i Göteborg.
Priset Årets Städföretag delas årligen ut av arbetsgivare och fack tillsammans. I år går priset till alla Sveriges städare för att uppmärksamma deras arbete och hylla deras insatser under pandemin. Ett arbete som fortsätter.
– Att få dedikera priset Årets Städföretag 2020 till Sveriges städare känns viktigt i tider som dessa. Pandemin har drabbat samhället hårt och städarna har gjort en viktig insats för att minska smittspridning, säger Emma Unevik, ordförande för Almega Städföretagen i ett pressmeddelande.
Motivering
”Till alla er städare för att synliggöra era insatser under pandemin, vill vi tillägna priset Årets Städföretag 2020 till er. Ert viktiga arbete har stärkt vårt samhälle, bidragit till minskad smittspridning och möjliggjort att verksamheter så som sjukvård, lokaltrafik, butiker, kontor och skola fungerat. Stort tack för enastående arbete, utan städning stannar samhället!”
I Storgöteborg och Södra Älvsborg verkar Fix Clean, ett städbolag med drygt 150 anställda. Nina Järvi, VD för bolaget, ser utmärkelsen till alla landets städare som en fin gest och något som uppskattas varmt.
- Jag har väntat på att någon annan förutom oss i branschen skall se och förstå vad det är lokalvårdarna i landet faktiskt gör, att de är en del av frontlinjen och att det är ett betydelsefullt uppdrag de tar sig an varje dag. Denna utmärkelse känns som ett fint erkännande.
Hur har året för er på Fix Clean påverkats pandemin?
- Till en början var vi väldigt oroliga över att behöva stänga ner stora delar av verksamheten men så blev inte fallet, tack och lov. Vi har haft en del bortfall av kunder men vi har parerat oron och osäkerheten genom att öppna upp våra avtal som gjort det möjligt att frysa på obestämd tid och underlättat för avbokningar. Det skapade snabbt en trygghet för både kunderna och för oss. Tillsammans med kunderna har vi även prioriterat om och fokuserat mer på städning för minskad smittspridning och säkra innemiljöer. De som har mycket besök har varit i behov av entrévärdar och det är tjänster som vi har utökat vårt team med och som vi numera kan erbjuda. Genom gott samarbete har vi helt enkelt försökt tänka om och gjort det bästa av den mycket svåra situationen vi alla befinner oss i, svarar Nina Järvi.
Ni har ju drygt 150 medarbetare, hur har de påverkats av situationen med Covid-19?
I början var det mycket oro. Då var det fullt fokus på att stötta personal, ändra rutiner, Covid-utbildningar och konstant uppdatering om nuläget. Vi skickade ut 1–2 sms i veckan till personalen med peppning, stöd och information. Varje vecka hade alla ledarna en debriefing med uppdateringar, lägesrapport och där man kunde dela erfarenheter med varandra. Påverkats har alla gjort på många olika plan, både organisatoriskt och på individ-nivå. Jag är väldigt stolt över vår personal som tagit sig an förändringar och orosmoment med så mycket styrka och positivitet, avslutar Nina Järvi.